Yhteinen taiteen alusta

Digitaalinen Kuvataidetalo tuo yhdelle alustalle laajan kattauksen kotimaisen kuvataidealan toimijoiden näyttelyitä ja tapahtumia.

Digitaalinen Kuvataidetalo on Kuvataidetalon ja sen jäsenorganisaatioiden yhteinen taiteen ja viestinnän alusta. Kuvataidetalon ja sen jäsenorganisaatioiden yhteinen tahtotila on ollut  tuoda taidetta lähemmäs yleisöjä, ja tämä nousi myös digitaalisen Kuvataidetalon kärjeksi.

Kuvataidetalo.fi instakanava puhelimen näytöllä

Hankkeessa on digitaalisen alustan lisäksi kehitetty yhteistoiminnallisuutta ja tulevaisuuden toimintoja, kuten edellytyksiä keskitettyyn digitaaliseen näyttelytoimintaan ja taiteenvälityspalveluun. Kehitystyössä on osallistettu Kuvataidetalon verkoston jäsenorganisaatioita sekä taiteilijoita. Digitaalinen Kuvataidetalo on rakennettu Opetus- ja kulttuuriministeriön ja EU:n Next Generation -erityisavustuksella. Kulttuuri- ja luovien alojen rakennetuella edistetään kulttuuri- ja luovien alojen palveluiden sekä tuotanto- ja toimintamallien uudistamista ja digitalisaatiota.

kaksi ihmistä puhumassa yleisölle työpajatilassa

Digitaalisen Kuvataidetalon visiotyö

Digitaalisen Kuvataidetalon kumppanina suunnittelusta tuotantoon on toiminut innovaatio- ja teknologiayritys Futurice. Yhteistyö Futuricen kanssa on pitänyt sisällään niin digitaalisen talon palvelumuotoilun, teknisen suunnittelun kuin tuotannonkin. Yhteistyö käynnistyi työpajoilla, joiden pohjalta digitaalista Kuvataidetaloa ryhdyttiin hahmottelemaan. Työpajasarjan tavoitteena oli ymmärtää ja priorisoida digitaalisen alustan tarpeita, toteutustapaa ja sisältöä. Työpajoihin osallistettiin Kuvataidetalon ja sen jäsenorganisaatioiden henkilökuntaa, hallituksen jäseniä ja taiteilijoita. Työpajojen pohjalta luotiin digitaalisen Kuvataidetalon visio.

Digitaalisen Kuvataidetalon kehitystyön rinnalla kehitettiin brändistrategiaa- ja identiteettiä koko Kuvataidetalolle. Brändi-identiteetin ydinajatuksena on tuoda taide keskiöön, puhutella monenlaisia yleisöjä ja rakentaa Kuvataidetalon ilmiötä. Digitaalinen Kuvataidetalo on brändin ensimmäinen ilmentymä. Brändi-identiteetin kehitystyössä on otettu huomioon fyysisten tilojen lisäksi digitaalisen ympäristön vaatimukset.

Visiotyö ja koko taloa koskettava brändityö jatkoivat keväällä 2023 alkanutta Kuvataidetalon konsepti- ja strategiatyötä. Yhdessä nämä työvaiheet määrittävät Kuvataidetalon ja digitalon toiminnan suuntaa.

Lanseerausvaihe ja tulevaisuus

Koska fyysisen Kuvataidetalon sijaintikysymys on vasta ratkeamassa, luo digitaalinen Kuvataidetalo mielikuvaa esitellen koko hankkeen toimintakonseptia ja kasvattaen talon brändin tunnettuutta. Yhteinen selkeä tahtotila on ollut alusta asti tuoda taidetta lähemmäs yleisöjä, ja tämä nousi digitaalisen Kuvataidetalon kärjeksi. Käytännön keinot siihen on esittää ja välittää taidetta käyttäjälähtöisesti verkossa. Digitaalisen Kuvataidetalon kiinnostavuus perustuu laadukkaalle sisällölle. Siten sen mainetta rakennetaan luomalla kiinnostavaa, elämyksellistä, keskustelua herättävää, laadukasta taiteellista sisältöä.

Kuvataidetalo edustaa kattavasti Suomen kuvataidekenttää ja siten tuo yhteen jäsentensä ja heidän taiteilijoiden luoman monipuolisen kuvataiteellisen sisällön. Sisällön voi jakaa karkeasti seuraaviin teemoihin: näyttelyt, tapahtumat, taiteilijat ja taiteilijuus, sekä taiteilijan ammatilliset tietosisällöt. Digitaalisen Kuvataidetalon sisällöissä näkyy jo käytännön yhteistoiminnallisuus, sillä esimerkiksi webinaareja ja tapahtumia on tuotettu yhdessä. 

Ensimmäisessä vaiheessa digitaalisessa Kuvataidetalossa on näyttely-, avajais- ja tapahtumakalenteri, joka kokoaa kaikkien toimijoiden sisällöt helposti yhteen paikkaan eri yleisöä varten. Lisäksi alustalla on ammattilaisille suunnattuja palveluita ja sisältöjä koulutuswebinaarien, vertaismentorointiohjelman sekä ajankohtaisten artikkeleiden muodossa. Verkkotapahtumat ja hybridinä toteutetut tapahtumat tallenteineen tarjoavat kaikille mahdollisuuden osallistua ja tuoda taidetta lähemmäs myös heitä, jotka eivät pääse paikan päälle fyysiseen taloon.

Taiteen esittäminen ja välittäminen verkossa ovat olleet digitalon suunnittelun keskiössä, mutta valitettavasti ne eivät toteudu vielä ensi vaiheessa. Ensimmäisessä julkaisun vaiheessa digitaalisessa Kuvataidetalossa keskitytään tuomaan kaikkien jäsengallerioiden ja -organisaatioiden näyttelyt ja tapahtumat yhteen kalenteriin. Näyttelyitä ei vielä saada digitaaliseen muotoon, sillä siihen resursit eivät riitä. Laajat kulttuurialaan ja yhdistyskenttään kohdistuneet budjettileikkaukset ja verottajan suhtautuminen taiteen verkkokauppaan ovat vaikuttaneet lanseerattavan verkkopalvelun ensivaiheen laajuuteen.

Taiteen välittäminen digitalossa

Visiotyön ja kehitystyön pohjalta digitaaliseen Kuvataidetaloon on rakennettu valmiiksi taiteen esittämisen ja välittämisen toiminnallisuudet, jotka voidaan ottaa käyttöön tulevaisuudessa. Kehitystyössä asiakaskokemukseen ja ostopolkuihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Kun verkkokauppa voidaan ottaa käyttöön, on taiteen välittäminen keskitetysti modernein keinoin kaikkien jäsenorganisaatioiden yhteinen etu.

Digitaalisen Kuvataidetalon ei ole kuitenkaan tarkoitus missään vaiheessa korvata galleriatoimintaa, vaan toimia uudenlaisena taiteen alustana valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin. Galleriat toimivat omissa tiloissaan, mutta tulevaisuuden fyysisessä Kuvataidetalossa on myös näyttelytiloja ja muita palveluita saman katon alla. Lisäksi digitaalinen Kuvataidetalo tuo taiteen välityksen yhden sivuston alle tulevaisuudessa.